راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال

راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال

برای راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. ممکن است با تفاوت بین محصولات یا کلمات اختصاری زیادی که فروشگاه ها استفاده می کنند گیج شوید. به همین دلیل این راهنمای خرید هارد اکسترنال را ایجاد کرده ایم.

راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال

هارد اینترنال (داخلی) در مقابل هارد اکسترنال (خارجی)

یکی از موارد مهم در مورد هارد دیسک های اکسترنال و داخلی این است که هر دو واحد ذخیره سازی رایانه هستند، اما به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. هاردهای داخلی با کانکتور مخصوص سخت در داخل دستگاه قرار دارند و طوری نیستند که بتوانید به راحتی از سیستم حذف کنید. این درایوها همچنین توسط سیستم برای ذخیره عناصر اصلی نرم افزار کامپیوتر مانند سیستم عامل، فایل های معماری سیستم، برنامه های نصب شده و غیره استفاده می شود.

برخلاف هارد دیسک های داخلی، هارد اکسترنال مستقل هستند و می توانند به راحتی از طریق یک کابل از کامپیوتر جدا شوند. آنها همچنین به هیچ یک از سیستم ها اختصاص ندارند و مستقل هستند و تا زمانی که سیستم بتواند از قالب فایل های ذخیره شده در درایو پشتیبانی کند، می تواند با سیستم های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

هارد درایوها در یک پوسته محافظ قرار دارند که از آسیب رساندن فیزیکی به هرگونه اطلاعات ذخیره شده جلوگیری می کند.

احتمالاً بزرگترین تفاوت بین این دو نوع درایو اتصال کابلی است که برای انتقال اطلاعات به کامپیوتر از آنها استفاده می کنند. HDD های داخلی معمولاً از یک رابط SATA استفاده می کنند که مستقیماً به مادربرد متصل می شود. هارد درایوهای خارجی می توانند از چندین اتصال مختلف استفاده کنند مانند:

  • USB
  • USB C (a.k.a. USB Type-C)
  • eSATA
  • Firewire (400 or 800)
  • Thunderbolt

هر یک از این پورت ها سرعت خواندن / نوشتن خاصی را به کاربر ارائه می دهد و باید در هنگام خرید هارد این نکته را در نظر بگیرید که سیستم شما مجهز به کدام یک از این کانکتورهای می باشد تا بالاترین سرعت انتقال را برا شما فراهم آورد. اگر می خواهید مدت زمان افزودن یا بازیابی اطلاعات از درایو را کاهش دهید، باید درایوی را انتخاب کنید که سرعت خواندن / نوشتن سریعتر و دور در دقیقه بالاتر را برای HDD ارائه دهد.

در زیر می توانید نمونه ای از شکل ظاهری این دو دستگاه را مشاهده کنید. در سمت چپ یک هارد اکسترنال با اتصال USB و در سمت راست یک هارد داخلی قرار دارد که تمام اجزای داخلی آن مانند اسپیندل، صفحه، بازوی محرک و غیره را نشان می دهد.

انواع هارد دیسک اکسترنال

اکنون که شما متوجه شدید چه چیزی می خواهید بخرید، مهمترین نکته قابل توجه این است که چه نوع هارد اکسترنال را باید خریداری کنید. سه نوع هارد اکسترنال وجود دارد که مشاهده خواهید کرد و هرکدام موافقان و مخالفان خاص خود را دارند.

هارد دیسک اکسترنال 2.5 اینچ

هارددیسک های 2.5 اینچی اکسترنال حاوی دیسک های کوچکتر، سبک وزن، مصرف انرژی و انرژی کمتری هستند و بسیار قابل حمل هستند. کاهش اندازه و قابلیت حمل آنها مزایای زیادی را ایجاد می کند. از معایب آن می توان به اندازه حافظه پنهان کوچکتر، RPM های پایین تر (گاهی اوقات) و فضای ذخیره سازی کمتر اشاره کرد.

معمولاً افراد از این درایوها برای ذخیره سازی قابل حمل portable استفاده می کنند، اما اگر در حال ذخیره فایل های رسانه ای (تصاویر یا فیلم ها) در درایوهای ذخیره سازی مانند این هستید، ممکن است به سرعت فضای کم کنید. این همه به اندازه پرونده ها و دفعاتی که اطلاعات بیشتری به آنها اضافه می کنید بستگی دارد، اما برای امنیت بیشتر، احتمالاً باید چیزی با ظرفیت ذخیره سازی بیشتر خریداری کنید. منبع تغذیه این هاردها بدلیل مصرف پایین انرژی از طریق هما کابل USB تامین می گردد بنابراین نیازی به آداپتور مجزا ندارند.

هارد دیسک اکسترنال 3.5 اینچ

این هارددیسک های اکسترنال که بعضاً به دلیل بزرگی خود به آنها هارد اکسترنال دسک تاپ گفته می شود، دارای دیسک های چرخشی 3.5 اینچی (بشقاب های دیسک معروف) هستند که داده ها در آنها ذخیره می شود. بزرگتر بودن از نظر فیزیکی به این معنی است که پوشش این درایوها به طور قابل توجهی بزرگتر از انواع دیگر درایوها است و معمولاً مردم آن را به عنوان ذخیره سازی پشتیبان در کنار رایانه رومیزی خود ثابت نگه می دارند. این درایوها ظرفیت ذخیره سازی بالایی دارند و اغلب توسط افرادی که ساعت ها فیلم، هزاران عکس با وضوح بالا برای ذخیره سازی دارند یا به دنبال راه حل ذخیره سازی RAID یا NAS هستند بکار میرود. آنها یک راه حل بسیار مقرون به صرفه برای هرکسی که می خواهد ظرفیت ذخیره سازی رایانه خود را گسترش دهد، است و به راحتی جایگزین می شود. توجه داشته باشید منبع تغذیه این هاردها توسط یک اداپتور به طور مجزا تامین می شود.

هارد حالت جامد یا SSD

درایوهای حالت جامد خارجی (SSD های a.k.a.) فناوری جدیدتری نسبت به HDD ها هستند که به جای چرخاندن دیسک هایی که از لیزر برای خواندن / نوشتن اطلاعات استفاده می کنند، داده ها را در تراشه هایی آی سی ذخیره می کنند. آنها سبک، سریعتر از HDD و کوچکتر از اکثر HDD ها هستند. در صورت افتادن یا ضربه خوردن، کمتر در معرض آسیب جسمی هستند و عمر و دوام بیشتری دارند با این حال SSD ها در بعضی مواقع می توانند گران تر از HDD ها باشند و اگر می خواهید ظرفیت ذخیره سازی بیشتری داشته باشید، هزینه کمتری را صرف کنید، این گزینه برای شما مناسب نیست.

جوانب مثبت و منفی ذخیره سازی خارجی

جوانب مثبت:

قابل حمل بودن:

هارد دیسک های اکسترنال سبک هستند و تقریباً در هر کوله پشتی یا کیف مسافرتی جای می گیرند. برای افرادی که اغلب در فرودگاه ها ، اتومبیل ها ، قطارها و غیره مسافرت می کنند. یک هارد اکسترنال یک راه حل عالی است که فضای ذخیره سازی بیشتری را برای کامپیوتر آنها فراهم می کند بدون اینکه به اینترنت سریع یا WiFi hotspot برای اتصال به راه حل ابری آنها اعتماد کنید.

اتصال آسان:

هارددیسک های خارجی را می توان به راحتی به هر سیستم کامپیوتری با پورت های سازگار متصل کرد. برخی حتی گزینه های اتصال پورت متعددی را ارائه می دهند که باعث سازگاری بیشتر آنها می شود.

مقرون به صرفه:

هارددیسک های خارجی روشی مقرون به صرفه برای افزایش فضای ذخیره سازی رایانه شما بدون صرف هزینه برای ارتقاء اجزای داخلی سیستم شما هستند.

استفاده آسان (Plug-n-Play):

استفاده از هارد دیسک های اکسترنال بسیار آسان است. فقط plug-n-play کنید.

جوانب منفی

بهره وری:

برای برخی، ذخیره فایل ها یا داده ها در چندین مکان یا داشتن چندین مکان برای ذخیره اطلاعات مختلف ممکن است ناکارآمد باشد. اگر شخصی هستید که مکان ذخیره سازی متمرکز را ترجیح می دهد، پس یک یا چند هارد اکسترنال مناسب شما نیست.

بی نظمی میز:

برخی از هارد دیسک های اکسترنال می توانند بزرگ و حجیم باشند. اگر کسی هستید که فضای میز تحریر زیادی ندارد یا فقط نمی خواهید فضای بیشتری روی میز کار خود داشته باشید، پس یه وسیله اضافی ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد.

سفر سریع:

اگر کسی هستید که دائماً از یک مکان به مکان دیگر منتقل می شود، داشتن یک چیز اضافی برای حمل و نقل ممکن است شما را اذیت کند. اگر این شما هستید، فضای ذخیره سازی ابری را در نظر بگیرید یا ظرفیت ذخیره سازی سیستم خود را گسترش دهید تا نیازی به حمل بیش از حد لازم نداشته باشید.

شکل ظاهری / طراحی:

برای بعضی ها  ظاهر یا طراحی بدنه هارد دیسک بسیار مهم است. شاید پوشش خارجی درایو متناسب با طراحی داخلی دفتر شما نباشد. اگر شخصی هستید که به این موضوع اهمیت می دهید، مطمئن شوید که آنچه خریداری می کنید با سلیقه شما مطابقت دارد.

برای چه می توانید از هارد اکسترنال استفاده کنید؟

در این مرحله، شما احتمالاً ایده خوبی از آنچه می خواهید پیدا کرده اید، اما ممکن است در مورد اینکه چرا به آن نیاز دارید یا برای چه چیزی استفاده می کنید کمی گیج شوید. موارد استفاده از هارد اکسترنال گسترده است، اما برخی از موارد رایج که در زیر می بینیم.

تحقیق کردن:

هنگامی که هر نوع تحقیق را انجام می دهید، باید پشتیبانی اضافی داشته باشید که با از دست رفتن هر یک از داده ها یا اطلاعات شما جلوگیری می کند. اگر یک یا بسیاری از هارد دیسک های داخلی شما از بین بروند، ذخیره کپی در درایوهای خارجی بسیار راحت است. اگر شما یک محقق علمی هستید که سالها در جستجوی چیزی صرف کرده است، تهیه پشتیبان از تمام اطلاعات خود در یک درایو خارجی تقریباً یک امر ضروری است.

دانش آموزان / مشق شب:

به عنوان یک دانشجو، شما مرتباً با وظایفی مانند مقاله، مقاله پژوهشی، تجزیه و تحلیل آماری و غیره سر و کار دارید. شما یک لپ تاپ دارید، اما به یک روش آسان برای انجام تکالیف مهم خود در مکان هایی مانند کتابخانه یا کامپیوتر کلاس، جلسات پروژه های گروهی یا دفتر استاد خود نیاز دارید. لپ تاپ ها می توانند سنگین باشند و همیشه بهترین راه برای انتقال فایل ها از A به B نیستند. همچنین گران اند، و مواقعی که حواستان نیست همیشه خطر سرقت اند. یک هارد اکسترنال گزینه مناسبی است که قابلیت حمل و نقل یکسانی با لپ تاپ را برای شما فراهم می کند بدون خطرات مشابه.

انتقال امن فایل ها:

اگرچه مسلماً ایمن ترین راه برای انتقال فایل ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر نیست، اما ممکن است برخی از افراد راه حل های ذخیره سازی ابری یا انتقال فایل در شبکه را ترجیح ندهند زیرا این گزینه های ذخیره سازی امنیت کمتری نسبت به ذخیره تمام اطلاعات حساس در یک درایو رمزگذاری شده فیزیکی است. هارددیسک های خارجی روش خوبی برای ذخیره تمام اطلاعات محرمانه در یک منبع ذخیره سازی است که 100٪ رمزگذاری شده است و فقط توسط شخصی که اعتبار لازم را دارد قابل خواندن است. حمل و نقل درایوهای کوچکتر از نقطه A به نقطه B نیز آسان است و می تواند بسیار چشمگیر باشد.

تنها اشکال این است که کوچک بودن به معنای دزدیده شدن یا جا انداختن آنهاست. صرف نظر از این خطرات جزئی، شکی نیست که استفاده از هارددیسک های خارجی برای انتقال اطلاعات پرونده ها از یک سیستم به سیستم دیگر، روشی ایمن برای ایمن نگه داشتن اطلاعات محرمانه است – به خصوص وقتی با گزینه های دیگر مقایسه شود.

بایگانی فایل:

همه ما فایل هایی داریم که باید سالها امن نگه داشته شوند. هارددیسک های خارجی، یک روش عالی برای ذخیره اطلاعات زیادی برای سالها بدون نیاز به نگرانی در مورد از دست دادن پرونده ها یا درایو است. آنها همچنین روشی بسیار مقرون به صرفه برای ذخیره دیجیتالی اطلاعاتی هستند.

برخی از مواردی که ممکن است بخواهید برای سال های آینده از آنها کپی دیجیتالی داشته باشید عبارتند از:

  • بازده مالیاتی
  • اسناد مهم مالی (EX: صورت های بانکی، فاکتورها، رسیدها و غیره)
  • اسناد پزشکی (EX: گواهی های تولد، فرم های انتشار و غیره)
  • برنامه ها / سند استخدام
  • عناوین، اسناد یا سایر اسناد مالکیت
  • مدارک علمی (EX: دیپلم یا مدارک تحصیلی)
  • عکسهای خانوادگی
  • فیلم های خانوادگی
  • قراردادها
  • وصیت نامه ها، اعتمادها یا سایر اسناد وراثت

منبع: راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال newegg

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

19 + 18 =