هیت سینک چیست و نحوه کارکرد آن

هیت سینک چیست و نحوه کارکرد آن

هیت سینک چیست و نحوه کارکرد آن What is a heatsink : در این اینجا می خواهیم به وظیفه و کارکرد هیت سینک و مشکلاتی که ممکن است کا ان را مختل کند بپردازیم. نخست باید ببینیم هیت سینک از چه ساخته شده است.

سخت افزار کامپیوتر خود را چقدر می شناسید؟ مطمئناً قبلاً در مورد هارد دیسک ها، پردازنده ها و حافظه های رم شنیده اید، زیرا آنها اصلی ترین قطعات رایانه ها هستند. اگر بیشتر به سخت افزار کامپیوتر یا لپ تاپ ها بپردازید، همچنین در مورد کارت های گرافیک و نقش آنها، اطلاعات کسب خواهید کرد. اما در مورد هیت سینک ها چطور – آیا می دانید آنها چی هستند؟

در حقیقت، اگر بخواهید یک رایانه شخصی یا لپ تاپ بخرید! هیت سینک ها در هنگام بحث سخت افزار زیاد ظاهر نمی شوند و به چشم نمی آیند. به احتمال زیاد افرادی که تازه با رایانه های شخصی روبرو می شوند و با قطعات و قسمت های کامپیوتر آشنایی ندارند، احتمالاً نمی دانند هیت سینک دقیقاً چیست و چه کاری برای کامپیوتر و لپ تاپ انجام می دهد؟

هیت سینک چیست؟

 همانطور که از نامش بر میآید این دستگاهی است که برای استخراج گرما از اجزای حیاتی رایانه شما طراحی شده است. در حین کار، سخت افزار رایانه شما بسیار داغ می شود و هدف هیت سینک این است که گرما را به خود جذب می کند و قبل از گرم شدن بیش از حد اجزا، آن را از بین می برد. آنها اغلب در پردازنده ها و کارت های گرافیک یافت می شوند، که جزئ بزرگترین تولید کنندگان گرما در رایانه و لپ تاپ شما هستند. با توجه به اینکه این قطعات (مثل پردازنده) بسیار گران هستند، خنک نگه داشتن آنها در اولویت قرار دارد. سینک های گرمایشی به روش های مختلفی برای دفع گرما طراحی می شوند!

هیت سینک غیرفعال

هیت سینک های غیرفعال

هیت سینک های غیرفعال به نوعی شبیه رادیاتور هستند. جنس رسانای آنها که اغلب از الومینیوم و مس می باشد بدان معنی است که آنها می توانند به راحتی گرما را از اجزای مورد نظر دور کنند. این نوع هیت سینک ها بسیار قابل اعتماد هستند زیرا از نظر فنی نمی توانند خراب شوند. همچنین، به دلیل سادگی و عدم استفاده از فن، آنها یک راه حل خنک کنندگی بی صدا به سخت افزار ارائه می دهند. ولیکن متأسفانه، به دلیل نداشتن فن مجبور است سطح زیادی را پوشش دهد تا به حذف گرما کمک کند. سینک های گرمایش غیرفعال برای اطمینان از عملکرد مطلوب آنها به فضای مناسب و جریان هوا مناسب نیاز دارند.

هیت سینک فعال فن دار

هیت سینک های فعال

هیت سینک های فعال در کامپیوتر ها بسیار رایج هستند. آنها نه تنها گرما را از بین می برند بلکه گرما را نیز پراکنده می کنند و آنها تقریباً مستقل کار کنند. متداول ترین نوع هیت سینک فعال از یک فن برای خلاص شدن از شر گرما استفاده می کند این یک موقعیت ایده آل است که این فن ها گرما را به جریان هوا منتقل می کنند و سپس گرما را از دستگاه خارج می کنند.

آنها به خودی خود بسیار کارآمد هستند، اما اگر فن از کار بیفتد یا در گرد و غبار مسدود شود، بازدهی آن بسیار کاهش میابد. کسانی که با کامپیوترها و لپ تاپ ها کارهای سنگین گرافیکی و محاسباتی انجام می دهند، گاهی اوقات خنک سازی مایع را انتخاب می کنند. این زمانی است که قطعات از طریق جریان مایع خنک می شوند و سپس مایع خنک کننده این گرما را به رادیاتوری منتقل می کند که توسط فن خنک می شود. آنها در از بین بردن گرما قدرتمند هستند و همچنین تنظیمات آنها بسیار گران و مشکل است.

هیت سینک با خنک کنندگی مایع

آیا کامپیوترها به آنها احتیاج دارند؟

اکنون که دانستیم هیت سینک چه کاری انجام می دهد، این سوال پیش می آید: آیا کامپیوترها به آن احتیاج دارند؟ آیا این سخت افزارهای اساسی برای رایانه ضروری هستند یا صرفاً بعنوان لوازم جانبی افرادی است که پردازنده های خاص دارند؟

پاسخ کوتاه این است: بله، قطعاً! رایانه ها برای کارایی بهینه همیشه به یک هیت سینک مناسب نیاز دارند.

پاسخ طولانی این است: پردازنده هایی که امروز در رایانه ها و لپ تاپ های خود داریم، قدرتمند هستند و در نتیجه گرمای زیادی تولید می کنند. برای نمونه اگر هیت سینک را از رایانه برداشته و آن را بوت کنید، احتمالاً بعد از چند ثانیه تا یک دقیقه دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود. این به این دلیل است که پردازنده به سطح گرمای بحرانی رسیده و باعث خاموش شدن ناگهانی رایانه شده است. اگر “خوش شانس” باشید، به این دلیل است که پردازنده دارای یک ایمنی داخلی است تا از سوختن خود جلوگیری کند. در غیر این صورت، پردازنده اکنون سرخ شده و غیرقابل استفاده بود.

خمیر سیلیکون یا حرارتی

در مورد “خمیر حرارتی” چطور؟

شاید به اصطلاح “خمیر حرارتی” یا “خمیر  سیلیکون” برخورده باشید. با توجه به عملکرد آنها در کمک به هیت سینک بسیار مهم هستند، بیایید بررسی کنیم که خمیر حرارتی چیست.

هنگام اتصال هیت سینک به پردازنده، سطح تماس هر دو کاملاً صاف نخواهد بود، این امر باعث می شود هوا بین این دو قرار گیرد و هوا، رسانای حرارتی بدی است، بنابراین مانع از جذب گرما در هیت سینک می شود، تقریباً مانند یک پتو در بالای پردازنده عمل می کند!

با استفاده از خمیر حرارتی، شکاف های کوچک را مسدود می کنید تا مهر و موم بین هیت سینک و پردازنده کامل شود. خمیر حرارتی که از جنس سیلیکون است به طور خاص برای انتقال گرما به خوبی طراحی شده است، بنابراین با سرعت انتقال حرارت بسیار بهتری نسبت به هوا عمل می کند. به همین دلیل است که به مرور زمان بعد از چند سال وقتی خمیر کیفیت خود را در اثر گرما از دست می دهد، کارایی آن کمتر می شود. همیشه هنگام نصب هیت سینک حتماً از خمیر حرارتی استفاده شده اطمینان حاصل کنید – کار با حداکثر بازده برای آن ضروری است! پیشنهاد می کنیم از خمیر سیلیکون کولر مستر مدل Regular و خمیر سیلیکون کولر مستر مدل MasterGel Pro استفاده کنید.

هیت سینک آلومینومی چیست؟

استفاده از آلومینیوم در ساخت هیت سینک به دلایل زیر است:

  • ارزان بودن
  • سبکی
  • مقاومت بالا در مقابل خورگی و عدم جذب رطوبت
  • ترک نخوردن
  • متورم نشدن
  • فاسد نشدن
  • منقبض نشدن

دمای ذوب آلومینیوم حدود ۶۵۰ درجه است در نتیجه به این راحتی ها دمای آلومینیوم بالا نمی‌رود.

منبع: هیت سینک چیست و نحوه کارکرد آن

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

بیست − نه =