معرفی مختصر انواع سیستم فایل

معرفی مختصر انواع سیستم فایل

معرفی مختصر انواع سیستم فایل : File system برای تعریف دستگاه های ذخیره سازی و کنترل نحوه ذخیره و بازیابی داده ها استفاده می شود. این شامل سه بخش است، از جمله رابط سیستم فایل، مجموعه نرم افزار، و اشیا و ویژگی ها. از منظر سیستم، file system به سازماندهی و توزیع فضاهای ذخیره سازی کمک می کند و برخی اقدامات محافظتی را برای اطمینان از امنیت داده ها ارائه می دهد. به طور خاص، می تواند به ایجاد پرونده، ذخیره پرونده، اصلاح پرونده و کنترل دسترسی به پرونده و واگرد پرونده در صورت عدم نیاز کاربران کمک کند.

عملکرد

سیستم فایل همچنین به دیسک یا پارتیشن اشاره دارد. بنابراین، اینکه من دو file systems دارم، به این معنی است که من دو پارتیشن دارم. دیسک ها یا پارتیشن های مختلف حاوی فایل سیستم های مختلف هستند. چند برنامه مستقیماً بخش اصلی دیسک / پارتیشن را کنترل می کنند که ممکن است به file systems موجود آسیب برساند. بیشتر برنامه ها بر اساس سیستم فایل کار می کنند، بنابراین نمی توانند روی انواع مختلف سیستم فایل کار کنند.

قبل از اینکه بخواهند از سیستم فایل آن استفاده کنند، کاربران باید دیسک را به MBR یا GPT تنظیم کرده و ساختار داده ضبط شده را روی آن قرار دهند. این فرآیند ایجاد یک سیستم فایل است.

سیستم فایل UNIX شامل superblock ،inode ،block data ، block directory و block indirection است. superblock شامل اطلاعات کلی سیستم فایل است در حالی که inode شامل تمام اطلاعات به جز نام فایل است. نام در فهرست ذخیره می شود. Inode چندین بلوک داده را برای ذخیره داده فراهم می کند.

سیستم فایل نه تنها می تواند فضای ذخیره سازی را مدیریت کند، بلکه ساختار منطقی اسناد و روش های ذخیره سازی را نیز ارائه می دهد. علاوه بر این، اقدامات محافظتی را برای اطمینان از امنیت پرونده فراهم می کند. ساختار منطقی پرونده را می توان به پرونده جاری و قابل ثبت تقسیم کرد.

با این وجود، ساختار منطقی پرونده نیز دارای اشکالاتی است، از جمله مجموعه داده های ضعیت، ناسازگار، حشو و زائد.

انواع سیستم فایل file systems

FAT

تحت ویندوز 9 ایکس، FAT16 از پارتیشن 2 گیگابایتی پشتیبانی می کند. اطلاعات کامپیوتر در یک ناحیه ذخیره می شود. اگر اندازه ناحیه کوچک باشد، بازدهی برای ذخیره داده ها زیاد است. برای FAT16، اندازه پارتیشن متناسب با اندازه ناحیه است. اما، اندازه پارتیشن با بهره وری ذخیره متناسب خواهد بود. بنابراین فضای ذخیره سازی بیشتری هدر خواهد رفت. FAT32 می تواند تا 32 گیگابایت دیسک سخت را پشتیبانی کند، اما نمی توان از آن در پارتیشن کمتر از 512 مگابایت استفاده کرد.

ویندوز 2000 بر اساس پارتیشن FAT32 می تواند از دیسک 32 گیگابایتی پشتیبانی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر محدودیت اندازه پارتیشن FAT32 را مشاهده کنید. سیستم فایل FAT 32 می تواند اطلاعات را کاملاً ذخیره کند زیرا از خوشه کوچک استفاده می کند. به عنوان مثال، دو پارتیشن 2 گیگابایتی وجود دارد و اولی از سیستم فایل FAT16 و دومی از سیستم فایل FAT32 استفاده می کند.

اندازه ناحیه پارتیشن FAT16 32KB و دیگری KB4 است. بنابراین، می توان بازده ذخیره سازی FAT32 را 15٪ افزایش داد. علاوه بر این، FAT32 می تواند دایرکتوری ریشه را تغییر مکان داده و از نسخه FAT استفاده کند.

NTFS

NTFS یک سیستم فایل پیشرفته است که توسط مایکروسافت ساخته شده است. و این سیستم فایل پیش فرض برای خانواده Windows NT است. این نه تنها می تواند از پرونده ها و فهرست ها محافظت کند، بلکه می تواند حشو و زوائد دیسک را کاهش دهد.

ویژگی های اصلی سیستم فایل NTFS 5.0 به شرح زیر است:

  • این می تواند از پارتیشن یا حجم 2 ترابایت پشتیبانی کند.
  • این یک سیستم فایل قابل بازیابی است.
  • از یک خوشه کوچک برای مدیریت کامل فضای دیسک استفاده می کند.
  • پارتیشن NTFS به کاربران امکان اشتراک منابع را می دهد.
  • NTFS برای ردیابی پرونده های رکورددار از یک log “قابل تغییر” استفاده می کند

با توجه به این مزایا، بسیاری از کاربران NTFS را نسبت به FAT ترجیح می دهند. برای دستیابی به مهارت، نحوه تبدیل FAT به NTFS بدون از دست دادن داده را بخوانید.

CDFS

CDFS سیستم پرونده پیش فرض اکثر دیسک های نوری است. exFAT

برای حل مشکلی که FAT32 قادر به پشتیبانی از پرونده های 4G نیست، exFAT (سیستم پرونده جداول تخصیص پرونده) منتشر شد. علاوه بر این، این سیستم فایل کاملاً می تواند با فلش دیسک کار کند.

RAW

RAW یک سیستم فایل بدون قالب است. فاکتورهای مختلفی وجود دارد (از جمله عدم قالب بندی، بدسکتور و حمله ویروس رایانه) در سیستم فایل RAW. اگر دیسک سخت RAW شد، کاربران می توانند به موقع پارتیشن را برای انتقال سیستم فایل RAW قالب بندی کنند. اگر داده های مهمی وجود دارد، کاربران باید ابتدا آنها را بازیابی کرده و سپس پارتیشن را قالب بندی کنند.

Ext 2

Ext یک فایل سیستم استاندارد برای سیستم عامل GUN / Linux است که می تواند کاملاً به پرونده ها دسترسی پیدا کند.

Ext 3

Ext 3 یک سیستم فایل ژورنالی است که با Ext 2 سازگار است. (توجه: موارد استفاده قبل از خاموش کردن رایانه باید تمام پرونده ها را ببندد. در غیر این صورت، داده ها از بین می روند. برای جلوگیری از این وضعیت، سیستم پرونده ژورنالی در اینجا منتشر می شود زیرا در صورت لزوم می تواند به ردیابی داده ها کمک کند.)

Ext 4

Ext 4، نسخه بهبود یافته جدید Ext3، با Ext3 سازگار است. این می تواند از سیستم پرونده و پرونده بزرگتر پشتیبانی کند.

Btrfs

Btrfs (Butter FS) یک سیستم پرونده کپی است که جایگزین Ext 3 فعلی می شود و محدودیت های آن مانند اندازه پرونده تک و اندازه پرونده را بهبود می بخشد.

ZFS

سیستم فایل ZFS برای سیستم عامل Solaris ساخته شده است. ظرفیت ذخیره سازی بالایی دارد. علاوه بر این، آن نیز یک سیستم مدیریت مخزن ذخیره سازی مناسب است.

HFS

HFS (سیستم فایل سلسله مراتبی)، ساخته شده توسط شرکت اپل، در سیستم عامل Mac استفاده می شود.

HFS+

سیستم فایل HFS + که توسط شرکت اپل توسعه یافته است، از 32 بیت برای ثبت تعداد جدول تخصیص استفاده می کند. و اندازه آن 4 کیلوبایت است. علاوه بر این، از نام پرونده طولانی پشتیبانی می کند، زیرا از Unicode برای رمزگذاری نام فایل استفاده می کند.

ReiserFS

هانس رایزر و تیم او Namesys در سال 1997 سیستم فایل ReiserFS را توسعه دادند تا بتوانند به طور کامل پرونده های بزرگ یا کوچک را اداره کنند.

JFS

JFS (JOURNAL FILE SYSTEM) ، یک سیستم پرونده ورود به سیستم در سطح بایت است که می تواند تغییرات پرونده را به صورت log ثبت کند. و ساختار فایل را به جای خود داده ها ضبط می کند تا امنیت داده ها را تضمین کند. با این روش می توانید اطمینان حاصل کنید که کاربران می توانند در هر زمان به داده ها دسترسی پیدا کنند. و این سیستم فایل برای سرویس دهی به سرور طراحی شده است.

VMFS

VMFS (سیستم پرونده ماشین مجازی VMware) یک سیستم فایل ناحیه ای است که به چندین دستگاه مجازی اجازه می دهد تا به یک فضای ذخیره سازی به حافظه ناحیه ای یکپارچه دسترسی پیدا کنند تا استفاده از منابع را بهبود بخشد. این یک مدیریت مجازی سازی کارآمد را برای خدمت به مراکز داده شرکت بزرگ فراهم می کند.

XFS

سیستم فایل XFS در اوایل دهه 1990 توسعه یافت. هنوز هم به عنوان محصولات مبتنی بر SGIIRIX استفاده می شود.

UFS

UFS یک سیستم فایل با سرعت بالا و مبتنی بر سیستم فایل سنتی UNIX است. و، این سیستم فایل پیش فرض برای سیستم عامل Solaris است.

VxFS

VxFS (Veritas File System) اولین سیستم پرونده ورود به سیستم تجاری است. این می تواند به کنترل مقدار زیادی داده کمک کند.

ReFS

ReFS (سیستم فایل انعطاف پذیر) یک فایل سیستم جدید است که در Server®2012 و Windows 8.1 معرفی شده است. با اکثر پارتیشن های NTFS سازگار است. هدف اصلی آن حفظ ثبات بالا و بازیابی اطلاعات است. علاوه بر این، بسیاری از ویژگی های خوب دیگر به شرح زیر است.

این می تواند امنیت داده ها را تضمین کرده و از حجم زیاد پرونده و دایرکتوری پشتیبانی کند. این فضای ذخیره سازی و سیستم پرونده مجازی را فراهم می کند تا به راحتی سیستم فایل را مدیریت کرده و دیسک را اسکن کنید تا از برخی خطاهای احتمالی دیسک جلوگیری کند. علاوه بر این، می تواند فضای ذخیره سازی را در دستگاه تقسیم کند تا تحمل خطای اضافی و تعادل بار را فراهم کند.

منبع: [MiniTool Wiki]

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

یک × یک =