نقش و اهمیت فن لپ تاپ خرابی و تعویض آن

نقش و اهمیت فن لپ تاپ خرابی و تعویض آن

نقش و اهمیت فن لپ تاپ خرابی و تعویض آن : فن یکی از قطعات بکاررفته در لپ تاپ هاست که وظیفه دارد گرمای پردازنده های دستگاه ( CPU و GPU ) را که توسط هیت سینک جذب هدایت شده و به بیرون از لپ تاپ انتقال ‌دهد. البته این کار بسته به نوع فن، یعنی مکنده یا دمنده بودن آن به شکل متفاوتی انجام می‌شود.

CPU بعنوان مغز هر کامپیوتر در ثانیه میلیون ها محاسبه را انجام می دهد. این مسئله باعث تولید گرمای زیاد می شود بنابراین وجود یک فن خنک کننده برای CPU و از بین بردن گرمای آن، ضروری است. اصل اساسی ترمودینامیکی خنک کنندگی CPU، همرفت است یعنی یک جسم داغ مقداری از آن گرما را به مولکول های هوا در نزدیکی خود منتقل می کند این مولکول های گرم شده باید با هوای خنک تر جایگزین شود. با استفاده از یک پنکه هوا یا فن جریانی از هوای خنک کننده می تواند هوا را به حرکت درآورد.

کارکرد فن

فن ها متناسب با میزان پردازش و عملکرد پردازنده در اندازه های متفاوت و سرعت های متغییری طراحی و ساخته می شوند که هر کدام بتوانند با کمترین مصرف انرژی بهترین تهویه را انجام دهند. در برخی دستگاه ها مثل لپ تاپ های گیمینگ و طراحی گرافیک دو فن وجود دارد که یکی از آنها برای CPU است و دیگری برای GPU.

لپ تاپ های گیمینگ و طراحی گرافیک دو فن وجود دارد

در مواقعی که لپ تاپ کار سنگینی انجام می دهد و پردازنده با قدرت و ظرفیت تمام کار می کند فن نیز طبعاً با سرعت بیشتری کار می کند و صدای بیشتری میدهد و زمانی که پردازنده به حالت عادی باز میگردد سرعت فن کاهش میابد و یا بطور کلی از حرکت باز می ایستد.

صدای فن لپ تاپ در حالت عادی بسیار کم است و تا زمانی که گوش را به آن نزدیک نکنید متوجه آن نخواهید شد، اما وقتی صدای منظم تق تق از نوت بوک شنیده شود و خصوصا چنانچه دمای لپ تاپ و گرمای تولید شده توسط آن بطور واضحی غیر‌ عادی باشد، ممکن است فن نوت بوک آسیب دیده و نیازمند تعمیر باشد.

توجه داشته باشید در صورت خرابی فن هم امکان تعویض و هم امکان تعمیر آن وجود دارد ولیکن تشخیص صحیح نوع اشکال پیش آمده در فن و امکان یا عدم امکان تعمیر آن سوال همگان است. که در این مواقع می بایست به یک تعمیرگاه متخصص رجوع فرمایید.

سرعت متغیر فن

اکثر فن های CPU مدرن دارای یک کنترل سرعت متغیر هستند. یعنی سنسورهای موجود در مادربرد برحسب کارکرد لپ تاپ دمای پردازنده را کنترل می کنند و سرعت فن را متناسب با مقدار پردازش که میزان حرارت تولید شده را تغییر می دهد.

به طور مثال اگر برنامه گرافیکی سنگینی را اجرا می کنید باید مطمئن شوید فن شما با سرعت و قدرت بیشتری نسبت به حالت عادی کار می کند در غیر این صورت، می تواند نشان دهنده یک مشکل در سیستم شما باشد.

شما باید به طور مرتب با استفاده از دستگاه هواگیر فشرده، فن و هیت سینک خود را تمیز کنید تا از ایجاد مانع مثل گرد و غبار که ممکن است گرما را به دام بیندازد و یا به موتور و بلبرینگ فن آسیب برساند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 + هفت =